Påskhelg i Bretagne!

Mitt tidigare inlägg är ifrån fredags och jag trodde att den nyheten jag fick då skulle förstöra min helg. att det kom helt olägligt, men det var precis rätt tajmat. Visserligen gick hjärnan på högvarv och tankarna snurrade i huvudet på mig och jag funderade väldigt mycket hela vägen till Bretagne men så fort jag vaknade nästa dag var det som om allt var bortblåst. Jag var på ett nytt ställe med öppna, gästvänliga och helt underbara människor. Jag har fått avnjutit underbar mat under hela påsken så nu behöver jag inte äta på ett bra tag men ska berätta lite mer i detalj om dagarna.

Vi åkte ifrån Versailles på fredag kvällen och fredagen isig hade varit väldigt kaotiskt för mig både känslomässigt och jobbmässigt. Vi kom fram till Rennes till "Grand père" som är farfar strax efter midnatt. Följande morgon var det först äggjakt ute i trädgården, tillochmed jag hade ett påskägg att leta efter sedan åkte vi till St Malo drygt en timme från Rennes och där var det väldigt vackert. Vi gick en sväng på muren, åt på ett crêperie innan vi shoppade lite. Sedan fick jag välja om jag ville se vilda stränder eller se deras lilla hemliga strand och då skulle jag även få se typiska "Bretagne" hus. Jag valde det senare alternativet så vi åkte då mot Dinard och gick ner för en brant sluttning och några stenar innan man kom ner till själva stranden.
Det var helt underbart att få se havet igen, verkligen saknat det. Ute på vattnet såg man en massa segelbåtar och minnerna från sommaren blommade genast upp och längtan till att få segla igen kom.
Vi tillbringade en bra stund där på stranden innan vi åkte hem för att äta och göra iordning oss inför dopet på kvällen. Sen bar det av till gudstjänst i kyrkan, jag hade inte bhövt följa med men jag tyckte att det kunde vara kul och se hur det går till när man döps i frankrike. Det var en god vän till familjen som valt att döpas tror hon är 7-8år.
Det var tre andra som skulle döpas oxå.
Det mesta var faktiskt annolunda om jag jämför med hur det ser ut här i sverige. För det första var gudstjänsten väldigt lång... Två timmar... Man stod mycket mer under psalmerna och predikerna. Efter att dom som döpte sig hade fått dop vatten på huvudet gick prästen runt med en olivkvist och skvätte dopvatten på resten av församlingen. Och det var inte lite vatten heller! Nattvarden dom tog var oxå annolunda. Församlingen fick bara oblat medans prästerna fick både oblat och vin. Det var tre präster och när den sista prästen skulle dricka vinet tömde han bägaren och det såg lite komiskt ut.
En annan stor skillnad var att alla hade ljus som skulle tändas på det stora dopljuset och sedan släckas och sedan tändas igen för att släckas. Vet inte hur många gånger vi tände och släckte ljusen. Sedan när allt var klart gav alla varandra kind pussar även främlingar. Så frammande människor kom fram till mig och skulle ge mig kindpussar och jag som svensk tycker det var väldigt obehagligt ;)

Nästa dag var det återigen dags för äggjakt, denna gången var det bara barnen som sprang och letade chokladägg. Sedan var det den årliga påsklunchen med pilgrimsmusslor till förrätt som var riktigt gott, sedan lamm och några bönor och sedan äppaj och kokoskaka till efterrätt. Efter det åkte vi till den här familjen vars dotter döptes dagen innan där det var fest. Kan ju säga att mitt champagne glas aldrig var tomt under hela kvällen det fylldes på nästan fortare än jag hann dricka ur det. Sedan bjöds det på en massa gosaker och efterrätter där. Alla var verkligen helt underbara och så öppna. Dom tog mig verkligen in i gemenskapen och jag hade så jäkla kul även fast jag säkert inte ens förstod en tiondel av vad som sades under kvällen. Men jag hade några konversationer på franska och sedan vart det även en del engelska.

Idag så var det packning och förberedning för hemfärd som gällde. Vi fick även avnjuta en underbar lunch bestående av ostron till förrät och kyckling till varmrätt och det underbara äppelpajen till efterrätt.
Hem resan gick relativt bra då jag satt som helt förlorad i min bok.

Så nu är det bantning som gäller dom kommande månaderna eftersom jag ätit på tok för mycket under påskhelgen. Eller...? ;)




Kommentera inlägget

Vad vill du heta?
Kommer du hit igen?

Mejladress: (syns inte i kommentaren)


Blogg eller hemsida?


Vad vill du säga?