Äventyr i Eze Village

Bonsoir le monde!
nu har ännu en dag gått här nere och jag har lärt mig en massa nya saker. Men jag tänkte dela med mig om min och Juliettes tripp till Eze Village.
Vi bestämde oss på morgonen att vi skulle göra något annat än att bara ligga inne på rummet eller irra runt i affärer så vi bestämde oss för att åka till Eze. Så vid frukost bordet frågade vi våran värd pappa hur vi skulle ta oss dit och han sa att vi skulle ta buss 100 mot Monaco, och det gjorde vi oxå.
 
Bussen var fullproppad som de oftast är här och värmen var olidlig. På bussen började en av de andra passagerarna prata med mig och vi pratade på en stund och sedan frågade jag han kunde säga till när vi skulle kliva av då vi skulle till Eze.
Då berättar han att bussen inte går till Eze Village utan stannar nere vid stranden och Eze village ligger uppe bland bergen. Han visste inte ifall det fanns några bussar men han sa att det skulle gå att promenera upp dit.

När vi hoppar av ser vi ett gigantiskt berg och inser att promenera dit upp inte var något alternativ i flippflopp så vi letar runt efter bussar och hittar till sist en som tog oss upp till Eze Village. På bussen började en man från Usa prata med mig, (måste se väldigt snäll ut). Väl framme vid Eze gick jag och Juliette bland de medeltida gatorna och beundrade utsikten däruppifrån. Det var så sjukt vacker. Vi käkade galette på ett crêperie och när vi skulle betala fick vi veta att vi inte kunde betala med kort och självklart hade vi inte cash. så vi fick så vänligt gå ner till "moderna" staden (dvs en massa trappor då medeltida delen ligger på en kulle) och ta ut pengar och sedan gå uppför alla trappor igen. Efter ha tillbringat en halvdag i Eze kände vi oss nöjd och tänkte dra oss tillbaka. Då upptäcker vi en annan buss, 82, som går mellan Eze och Nice.... Mycket smidigare och enklare. Nästa gång kanske det är bäst att göra lite mer reasearch ?
 
 
 


Kommentera inlägget

Vad vill du heta?
Kommer du hit igen?

Mejladress: (syns inte i kommentaren)


Blogg eller hemsida?


Vad vill du säga?