Drömmar som slår in!

Då har allt lugnat sig och jag börjar återfå energi. Helgen har varit ett rent intensivt lucia firande! Riktigt kul har det varit!
Fredagen åkte vi som sagt till Cagnes sur mer för att sjunga i kyrkan L'église Saint Pierre. Vi bytte om på ett hotell som kallas Le Cagnard och sedan bar det av mot kyrkan för Lucia. Ni som varit med lite på sistone vet om att jag äntligen fick min dröm om att vara Lucia. En roll jag knappt vågat önskat mig då Lucia ska vara ljushårig. Men jag tycker man ser fler och fler mörka Lucior vilket jag tycker är underbart!
Iallafall så fick vi ingen tid att sjunga upp oss på och sedan fick vi stå och vänta jätte länge så Borgmästaren av staden var sen. Efter ett bra tag började vi utan han men under tredje sången kom han in och satte sig.
Läste lucia dikten både på franska och svenska och allt gick riktigt bra. Efteråt tågade vi ur kyrkan och ställde upp oss ute för att ta bilder innan vi sedan tågade ner till hotellet genom de mysiga gränderna i Haut de Cagnes sjungandes och ärligt talet fick jag riktig Lucia stämning där på de trånga gränderna. Efteråt vart det glögg och och Lussekatter på hotellet innan vi åkte till Villeneuve Loubet för att äta med mamma, Florent och hans familj.
 
Lördagen började vi i kyrkan Holy Trinity här i Nice för vi sjöng några sånger och hade några barn med i tåget, sedan bytte vi ut de riktiga ljusen mot elektriska och tågade vi ner till Place Massena för att sjunga några sånger där också på en scen. Det var riktigt mycket folk, som stannade och tog kort. Efteråt fick vi polis kortege till spårvagnen som vi klev på för att ta oss vidare till Boulevard Gorbella där vi sjöng två låtar innan vi med kortege igen tog oss till Place du Ray där sveriges konsulat bjöd oss på pizza lite fort då vi var lite trötta medans folk samlades för att ta "facklor" för att sedan efter oss i tåg och polis kortege ta oss till kyrkan Saint Jean Evangeliste där vi bytte ljus igen för yttligare konsert och solo sång och ett lite oförstålig tolkning av Lucia av några franska kyrk ungdommar, Sedan var det glögg och en massa god mat som församlingen hade duckat upp åt oss i ett eget litet rum.
 
Efter allt Luciande vart det middag hos Florent's föräldrar med ännu mera god mat. Dagen efter har jag träningsvärk lite här och var och fortfarande ont i pannan och fullt med stearin i håret efter kronan. Men det var det värt! För att få vara Lucia i ett riktigt tåg, med riktiga ljus gör man bara en gång i livet. Och att få chansen att göra det här, i ett land där det verkligen är nytt och uppskattat var guld värt!
 
 
Luciatåget vid place du ray med italienskt inslag av pizza. men som sagt, Lucia var ju från Sicilien ;)
 
 
Bisous


Kommentera inlägget

Vad vill du heta?
Kommer du hit igen?

Mejladress: (syns inte i kommentaren)


Blogg eller hemsida?


Vad vill du säga?