På återseende

Bugg då ha jag lämnat av föräldrarna på flygplatsen och återvänt till Versailles... Hade så gärna följt med dem hem till Sverige och till min lilla bebis joker<3 men nu är det bara att ta nya tag och ladda om då Ingrid kommer om två veckor, då blire full rulle igen så ska passa på att både vila upp mig och plugga för allt jag är värd, kommer nog inte klara kursen men ska göra ett försök.

Sov natten på hotellet. Åt frukost här och sedan lunch hos familjen goriaux som jag jobbar för. Så då fick dom träffa mamma och pappa och tvärtom. Sedan åkte vi tidigt in till flygplatsen för... Ja du jag vet faktiskt inte riktigt varför men pappa ville det iallafall. Har varit riktigt mysigt och haft dem här, att få visa dem allt. Mitt liv här...

Lördag

Då har man tillbringat en sista dag med päron i Paris. Vi har kikat öre i Montmartre och varit in i sacre couer. Mer orkade inte mina föräldrar och jag kan förstå dom. Det har varit två intensiva dagar för dom. Imorrn ska vi dricka drink och äta lite tilltugg hos familjen som jag jobbar åt innan vi drar till flygplatsen. Kommer kännas tomt och tråkigt utan dem. Har verkligen varit kul och haft dom här och visat dom mitt nya liv här.

Kvällen har tillbringats med drinkar, bubbel och badkar. Ska även avnjuta en sista kväll i denna sköna säng på hotellet innan det är dags för ännu en månad eller två i den onda i min studio.

En annan sak som händer imorrn är att jag ska komma igång träningen igen. Så lite längtan har man väl till imorrn:)

Lycka

Jobbade som sagt fyra timmar idag. Efter kom mamma och pappa och fick träffa barnen och Karin. Sedan gick vi ner till mig och tog en martini och jag fick göra mig lite snygg innan vi gick lite i Versailles för att hitta ett mat ställe. Vi hittade ett riktigt bra som jag nu kommer vara stamkund på;)
Jag tog en entrecote som var asgod. Den serverades med pommes och BEAsås!!!! Lyckan som uppstod när jag insåg det var obeskrivlig. Kärt återseende kan jag avslöja;)

Fredag

Redan fredag, tiden går alltid så sjukt fort här. Idag åt vi frukost här hos mig innan vi gick till slotten där jag lämnade mina föräldrar för att gå hem och vila en timme innan jag börjar jobba. Ska jobba fyra timmar.... Hyfsat less menmen:/

Heldag i Paris med päronen

Härlig dag. Åkte med mamma och pappa till la defense och visade grande arche och gick i gallerian ett litet tag. Tog sedan tunnelbanan till triumf bågen kollade på den lite innan vi gick champs d'elysse som jag inte ens kan stava till, innan vi gick ner till trocadero för lite fika innan vi tog och gick till eiffeltornet. När vi kände oss klara där knallade vi vidare mot tullinerna och lovren längs Seine och på vägen dit passerade vi place du concorde. Efter att pappa konstaterat att lovren var pampigt och tagit en massa bilder och nästan bli it lagad av en skojare fortsatte vårt turistande mot notre dame. Vi gick in i kyrkan och kollade runt innan vi satte oss för att diskutera vårt nästa move. Pappa och jag bestämde oss för att gå upp i tornet, och det tog en jävla tid... Vi köade ett bra tag innan vi kom upp. Väl uppe ångrade jag mitt drag och höll på att avlida av min höjdskräck som grep tag i mig och nästan kastade mig över muren. Knäna skakade och benen ville inte röra på sig och tårarna brände bakom ögonlocken. Så sjukt rädd har jag inte varit på länge. Vi gick upp och kollade på klockan och den var massiv. Dock vart det inte någon närmare titt för ni då jag stod och töntade mig med min höjdskräck. Väl nere på marken igen så gick vi och satte oss på en restaurang där jag fick en Martini som hjälpte mig komma över chocken. Sedan bar det av hemåt till Versailles.

Inatt har jag turen att sova hos mina föräldrar på hotellet. En skönare säng och inget kylskåp som sätter igång och låter en till två gånger i timmen. Vi myste till det riktigt med ostar och champagne oxå så det har verkligen inte varit en tokig dag. Nu äre bara att ladda om för morgon dagen!

Heldag i Paris med päronen

Ciao

Då var mamma och pappa här eller ja på sitt hotell. Fick ta bilen till Charles de gaulle för att hämta dom och resan dit gick bra men hem var värre... Herregud .. Vägen som jag skulle t var avstäng så jag ringde Karin och kollade vilka alternativ jag hade och blev tillsagd att ta 86an. Men gissa vad ... Den visade sig oxå var avstängd när vi väl kom dit så efter mycket snurrande i Paris och utanför Paris hittade jag en skylt mot saint germain en laye där Barna går i skolan så det vart en rejäl omväg men då skulle jag iallafall hitta hem. Stannade på en mack så vi skulle få i oss nått att äta innan jag släppte dom på hotellet. Nu ska jag se till att få lite sömn. Ska försöka ta mig upp vid nio och gå och handla lite så jag kan bjuda över mamsen och papsen på frukost imorrn innan vi beger oss mot Paris.

J'aime Nice<3

Helt underbart jag haft i Nice. Söndagen vart en tidig kväll då jag var helt slut efter resan. Den var verkligen komplicerad eftersom jag flög ifrån vatry som trots allt heter Paris vatry airport ligger jävligt långt bort.
Så tips till alla som ska resa till eller från en ny flygplats kolla upp vart den ligger innan ni bokar... Var tvungen att åka tåg från Paris till Reims vilket kostade 40euro och en och en halv timme mer. Från Reims gick en buss för 12.5euro och en timme till vatry flygplats. Väl där är flyget försenat två timmar...

Måndag tillbringades med shopping och sedan kvällen tog jag en promenad för att fundera ut vad jag skulle göra angående universitet vilket jag funderat på sedan februari och allt gick uppför mig när jag satt där och stirrade på havet.

Tisdagen vart det fönster shopping och en massa promenad i gamla Nice och i hamnen för att sedan på kvällen åka med Steven för att se solnedgången. Små romantiskt;)

Onsdag tillbringades återigen på stan och så

Torsdag vart det middag ute med Carro och Moa och Felicia från Paris som oxå var nere i Nice för att sedan ansluta mig till grabbarna jag bodde hos för en natt i Monaco. Hade jätte kul på den första baren men så skulle vi tydligen vidare och GICK genom hela fucking Monaco så mina fötter dog lite i mina nya skor. Så nästa klubb vart det att köpa sig ett glas vin för 9euro och sitta ner och prata med en av fotbolls spelarna i Monacos fotbollslag. Sedan vart jag något irriterad när vi missade sista bussen hem då jag sista timmen verkligen torterade mig igenom dansandes då jag var övertygad om att vi skulle åka hem. Så då vart det till att gå på en piano bar istället för att invänta att tågen skulle börja gå igen. Halv sju var vi tillbaka i lägenheten och följande dag kom jag inte upp på mina onda fötter förrän halv tre...

Fredagen var oss svenskars dag. Gick ut med brudarna. Vi hängde på 3D sedan check point för att sedan dra på vox.

Dagen därpå hängde jag med grabbarna innan jag gick ner och somnade på stranden en timme på eftermiddagen vilket straffade sig ganska rejält. Steven ringde mig och bjöd ut mig på en italiensk middag. Tanken var att jag skulle ut med brudarna på high club den kvällen men dissade dom då Steven bjöd med mig till Cannes för några glas på stranden. Dock vart det några glas i en bil istället då det började regna men vi hade riktigt kul ändå. Påväg tillbaka till Nice vart det lite deep talk mellan mig och Steven. Han bad mig stanna i Nice... Har funderat några gånger på att kanske åka dit i sommar men tanken har aldrig varit sp stark som i fredags när vi pratade med den där svenska tjejen på checkpoint.

På söndagen var det tänkt att jag och Steven skulle träffas innan jag skulle till flygplatsen men jag fick aldrig nått svar på mitt sms från förmiddagen så jag åkte in till flygplatsen. Han skrev senaste och sa att han nyss vaknat och jag sa att jag redan var på flygplatsen då körde han dit och lyckligtvist var flyget försenat hem oxå. Så vi fick en hel timme med varandra och säga hejdå. Det var ett Sånt där avsked som jag bara trodde hände på film. Nu återstår det bara att se om det var ett avsked eller ett på återseende

Trött

Uppdatering om Nice kommer ikväll. Just nu vill jag bara klaga på min täppta nästa och min trötta kropp och att jag vill sova.

Men imorrn kväll blir det bättre. Imorrn kommer mamma och pappa<3

Som taget ur en film

Åhh vilken härlig tisdagkväll jag hade igår. Träffade Steven och sedan körde vi upp för att ha utsikt över staden när solen smög sig ner över horisonten. Det var så sjukt vackert där uppe och jag fick se stjärnor igen, var ett tag sen sist jag kunde se stjärnor.
Vi satt där uppe bra länge och pratade om att och ingenting medans vi kollade på nattlivet nere i Nice. Var som taget direkt ur en film.

Lever

Tankte bara namna att jag lever. sitter just nu pa hotellet dar Nabil jobbar for att fordriva tid innan det ar dags for middag med Steven om han inte ar lika seg som forra aret. Sedan blire utgang med girlsen fran paris.
à bientot

Nice j'aime

Tänkte passa på att slänga upp ett snabbt inlägg om hur osmart jag är ibland. Har insett hur förälskad jag verkligen är i den här staden och hur bra jag trivs att bara vara här. Hur lätt det är att rensa tankarna och få nya krafter. Ångrar verkligen att jag inte åkte hit istället för Paris. För det är verkligen en toppen stad. Tror faan det får bli nån vecka eller två här på sommaren.

Har shoppat lite idag och införskaffat nya skor, det var på tiden. Eller tja köpte ju skor igår oxå men det räknas inte. Nu sitter jag på promenad d'anglais och dricker en välförtjänt och efterlängtad öl<3

Ingen rubrik

Överlevde går dagen. Lite less dock för jag klev upp för ingenting. Hugo skulle som sagt till internationella skolan för att göra ett franska test så han ska slippa åka mellan två skolor. Karin hade sagt till mig att hon vt ganska så säker på att det var tio men att det kunde vara halv elva oxå att hon skulle kolla när hon kom till jobbet men eftersom hon inte ringde antog jag att det var tio. Så var det nio... Hon ringde halv tio när jag skulle gå och leta reda på vart det var för jag ville vara säker på att vi kom i tid... Först lät det som om hon försökte skylla på mig för jag inte ringt henne och påmint henne att kolla när det var men hon kom på sig själv. Så jag och Hugo fick åka hem utan något franska test...

På kvällen fick jag besök av Josefin. Vi käka lite smått och gott och pratade om allt och inget. Nu ska jag och Alice iväg till öppna.

Trött...!

Länge sedan jag så här opepp på att kliva upp och jobba... Men det kan något att göra med att jag jobbade16 timmar igår och bara fått 6timmars sömn när jag egentligen skulle ha haft sov morgon...

Vilken dag...

Stressig eftermiddag och sedan på sjukhuset säger ungen att han inte har ont... Hmm lika bra och köra en snabb genomgång.
Ilördags när vi var på stranden klättrade Hugo på klipporna och sedan fick han väldigt ont i benet. Igår hade han fortfarande lite ont och imorse sa han att han fortfarande hade ont men man kunde se en klar förbättring. Men mamman bestämde sig ändå för att han skulle till doktorn. Så jag får ta med mig Hugo till doktorn efter att jag lämnat Elsa vid dansen och så har jag ju självklart med mig lilla Alice till sjukhuset. Att hålla en 5åring och en 20månaders gammalt småbarn underhållna i 45min var en utmaning då läkaren aldrig kom... Men när vi väl fick komma in till läkaren och han klämde och kände på Hugos ben hade han tydligen inga känningar, så när doktorn frågade vart Hugo hade ont svarade ungen att han inte hade ont nånstans... Gissa om jag vart less... Jag frågade Hugo varför han sagt hela tiden att han har ont så svarar han " Jag trodde jag hade ont men jag hade visst fel" suck....

Imorrn ska jag ha alla tre barnen hela dagen OCH hela kvällen utan ens en liten andnings paus... Kommer inte vara lite trött på torsdag...

Men nu till två bra nyhet! Bokat Biljett hem till Sverige den 6juli och så har jag oxå bokat biljetten till Nice, åker på söndag

Bon jour!

Klivit upp en halvtimme tidigare för att kunna dricka kaffe här nere i lugn och ro istället för där uppe där jag får spring runt och hjälpa till med Barna och plocka innan jag börjat. Så sjukt värt det att kliva upp tidigare;)
Idag blir nog en lång dag då Hugo kommer vara hemma.

Påskhelg i Bretagne!

Mitt tidigare inlägg är ifrån fredags och jag trodde att den nyheten jag fick då skulle förstöra min helg. att det kom helt olägligt, men det var precis rätt tajmat. Visserligen gick hjärnan på högvarv och tankarna snurrade i huvudet på mig och jag funderade väldigt mycket hela vägen till Bretagne men så fort jag vaknade nästa dag var det som om allt var bortblåst. Jag var på ett nytt ställe med öppna, gästvänliga och helt underbara människor. Jag har fått avnjutit underbar mat under hela påsken så nu behöver jag inte äta på ett bra tag men ska berätta lite mer i detalj om dagarna.

Vi åkte ifrån Versailles på fredag kvällen och fredagen isig hade varit väldigt kaotiskt för mig både känslomässigt och jobbmässigt. Vi kom fram till Rennes till "Grand père" som är farfar strax efter midnatt. Följande morgon var det först äggjakt ute i trädgården, tillochmed jag hade ett påskägg att leta efter sedan åkte vi till St Malo drygt en timme från Rennes och där var det väldigt vackert. Vi gick en sväng på muren, åt på ett crêperie innan vi shoppade lite. Sedan fick jag välja om jag ville se vilda stränder eller se deras lilla hemliga strand och då skulle jag även få se typiska "Bretagne" hus. Jag valde det senare alternativet så vi åkte då mot Dinard och gick ner för en brant sluttning och några stenar innan man kom ner till själva stranden.
Det var helt underbart att få se havet igen, verkligen saknat det. Ute på vattnet såg man en massa segelbåtar och minnerna från sommaren blommade genast upp och längtan till att få segla igen kom.
Vi tillbringade en bra stund där på stranden innan vi åkte hem för att äta och göra iordning oss inför dopet på kvällen. Sen bar det av till gudstjänst i kyrkan, jag hade inte bhövt följa med men jag tyckte att det kunde vara kul och se hur det går till när man döps i frankrike. Det var en god vän till familjen som valt att döpas tror hon är 7-8år.
Det var tre andra som skulle döpas oxå.
Det mesta var faktiskt annolunda om jag jämför med hur det ser ut här i sverige. För det första var gudstjänsten väldigt lång... Två timmar... Man stod mycket mer under psalmerna och predikerna. Efter att dom som döpte sig hade fått dop vatten på huvudet gick prästen runt med en olivkvist och skvätte dopvatten på resten av församlingen. Och det var inte lite vatten heller! Nattvarden dom tog var oxå annolunda. Församlingen fick bara oblat medans prästerna fick både oblat och vin. Det var tre präster och när den sista prästen skulle dricka vinet tömde han bägaren och det såg lite komiskt ut.
En annan stor skillnad var att alla hade ljus som skulle tändas på det stora dopljuset och sedan släckas och sedan tändas igen för att släckas. Vet inte hur många gånger vi tände och släckte ljusen. Sedan när allt var klart gav alla varandra kind pussar även främlingar. Så frammande människor kom fram till mig och skulle ge mig kindpussar och jag som svensk tycker det var väldigt obehagligt ;)

Nästa dag var det återigen dags för äggjakt, denna gången var det bara barnen som sprang och letade chokladägg. Sedan var det den årliga påsklunchen med pilgrimsmusslor till förrätt som var riktigt gott, sedan lamm och några bönor och sedan äppaj och kokoskaka till efterrätt. Efter det åkte vi till den här familjen vars dotter döptes dagen innan där det var fest. Kan ju säga att mitt champagne glas aldrig var tomt under hela kvällen det fylldes på nästan fortare än jag hann dricka ur det. Sedan bjöds det på en massa gosaker och efterrätter där. Alla var verkligen helt underbara och så öppna. Dom tog mig verkligen in i gemenskapen och jag hade så jäkla kul även fast jag säkert inte ens förstod en tiondel av vad som sades under kvällen. Men jag hade några konversationer på franska och sedan vart det även en del engelska.

Idag så var det packning och förberedning för hemfärd som gällde. Vi fick även avnjuta en underbar lunch bestående av ostron till förrät och kyckling till varmrätt och det underbara äppelpajen till efterrätt.
Hem resan gick relativt bra då jag satt som helt förlorad i min bok.

Så nu är det bantning som gäller dom kommande månaderna eftersom jag ätit på tok för mycket under påskhelgen. Eller...? ;)

Allt händer av en anledning...

Iår stämmer mina "predictions" ganska väl. Skrev upp några på nyår och nu är det bara två kvar som inte har hänt, men vi är ju bara i april än...
Vet inte riktigt om det är en bra sak eller inte återstår att se.

Svåra beslut

Åhh vad det ska hända mycket på en gång:/ ska bestämma var jag ska plugga, försöka hitta sommarjobb även fast jag nog har ett, bestämma ifall jag ska eller inte ta hit joker. Sen så har jg nu börjat tvivla på vad jag ska göra på min lediga vecka. Börjar faktiskt allvarlig fundera på om jag ska åka hem istället. Bara få vara för en vecka bland människor jag älskar... Svåra beslut... Samtidigt älskar jag Nice men är det verkligen samma sak utan alla från ef? Utan franska steg 5 gruppen? Visserligen ska jag isåfall åka med den tyska tjejen och sedan hänga med Moa och Karolina men ändå... Hmm... Många bollar i luften...

Något jag iallafall ser fram emot är att vi åker till Bretagne den här helgen. Vill verkligen se mer av Frankrike. Dock är jag lite rädd att jag typ kommer "jobba" ändå för det blir ju så automatisk när jag är med familjen. Men förhoppningsvis kommer jag kunna springa runt en massa själv oxå. Nee dags att dricka upp kaffet. Få på Alice kläder, förbereda lunchen och gå till öppna förskolan.

Ciao

https://cdn1.cdnme.se/cdn/9-2/932886/images/2012/pic_197132935.jpg" class="image">

https://cdn2.cdnme.se/cdn/9-2/932886/images/2012/pic_197132936.jpg" class="image">

Bonsoir

Då var ännu en dag till enda och jag har no inget intressant att berätta. Så jag kan berätta något ointressant istället;)
Träffade Josefin idag på skolan och vi bestämde oss för att åka till Ikea. Josefin som har varit hemma i Sverige hade med sig salt lakrits till mig! Överlycklig!!!
Isabelle hängde med oss till Ikea där jag klämde i mig en köttbulle tallrik och en daimtårta. Yummie. Sedan vart det stor shopping i Ikeas mataffär. Så nu är förråden påfyllda. Skulle nog dock köpt två bukar sill men aja. Må väl smaka först hur det smakar;)
Franska kursen gick jäkligt bra för ovanlighetens skull idag! Jag förstod allt som sades, tappade inte bort mig själv alls idag;)
Nu blire sömn och peppa inför en arbetsdag imorrn... Onsdagar är ju normalt en ledig dag men jag får ju igen den någon nånstans.